Detail Thesis Blogger Template v2

Detail Thesis Blogger Template v2!! dibawah berikut saya akan huraikan semua features Thesis Bogger Template version 2 ini.

Detail Thesis Blogger Template v2

Syukur ramai yang telah berpuas hati dengan performence SEO template version 1 sebelumnya. Memandangkan ini template baru, so saya akan jelaskan sedikit terperinci ciri² Thesis Blogger Template Version 2 ini pula.

Heading Tag SEO

Heading tag template ini telah disusun dengan automatiknya bagi mencapai susunan dinamik H1 pada title blog (homepage) dan H1 pada title entri (Single Post). Ini adalah bagi memastikan ianya lebih mudah dicrawl dan memastikan google crawler mudah membaca mana yang menjadi keutamaannya dalam index search engine nanti. Usah dijelaskan kerana terlalu teknikal; namun sekadar info, seandainya anda tidak mengubah sebarang coding pada template - secara defaultnya inya sudah tersusun baik untuk SEO.

Meta Tag (Tidak perlu Coding)

Gunakan lah blogger new interface : Meta tag template ini telah dipandankan dengan feautres Search Preference pada blogger New Interface sekarang yang lebih mudah tanpa anda perlu bermain coding dan edit apa² pada HTML langsung. Sebagaimana thesis pada wordpress atau plug in lainnya, Thesis Blogger Template berfungsi baik untuk SEO dari Search Preference untuk membentuk meta tag Title dan Description (tutorial simple dan easy akan menyusul).

Search Engine Optimization Robot.txt Setting

Robot.txt secara simplenya adalah satu bahasa melalui code yang memberi arahan kepada crawler search engine untuk menentukan anda ingin mengindex atau tidak mengindex satu² jenis url.
eg : sesetengah blogger ingin label mereka tidak di index. Manakala sesetangah blogger blogger lain pula ingin label mereka di index kerana hendak target keyword pada label juga. 

So dengan beberapa setting default template saya yang PASTI akan menghindarkan msalah duplicate description atau duplicate title, anda tiada masalah sekiranya ingin mengindex label sekalipun. Ianya simple : sila ikuti tutorialnya yang akan menyusul.

Header Features Fix

Jika pada template version 1 dahulu anda tiada piliahn lain iaitu kena edit HTML template untuk mendapatkan header (bagi mengekalkan Dinamik Heading). Kali ini pada version 2 anda boleh upload header seperti biasa tanpa memasuki HTML coding tersebut lagi, malahan ianya clickable. Hanya pergi ke Dasboard > Layout > Header > Upload Header Image.

Namun demikian

  • Size header hendaklah bertepatan: ini kerana lebar dan tinggi header harus bersesuaian dengan ruang khas sebelah kanan untuk Iklan Sebelah Header.
  • Asutomatik resize header image akan ada pada Thesis Blogger Template Version 2.1 nanti.

Sidebar Widget

Beberapa widget style untuk sidebar template ini telah di custom-kan agar lebih kelihatan kemas dans edap mata memandang kelak.
  • Popular Post Widget seperti WP premium plug in
  • Social Widget yang compact
  • List dengan bullet yang lebih cantik
  • Tips : jangan terlalu over meletakkan widget yang kurang berfaedah di sidebar anda. Dikhuatiri menjadi "Semak". Elakkan meletakkan button backlink dan lain² yang tak cantik. Backlink anda boleh dapat dimana² dengan mudah tanpa letak button sekalipun.

Google Rich Snippet Set Up

Sesetengah template rasanya saya belum jumpa mahupun satu template yang siap² setting richsnippet, sama ada blogspot mahupun wordpress (kecuali pasang plug in atau buat sendiri). Namun pada template ini, anta tidak perlu tercari² tutorial mahupun plug in kerana ianya sudah sedia ada untuk style anda di search engine. Antaranya :-
  • Memang ada Star di Google
  • Breadcrumbs Snippet di Google
  • Author profile di google (Sila letak wdget google plus 1 pada sidebar).

Info Terakhir

  1. Tutorial akan menyusul dan untuk version 2 ini sila ikuti tutorial di version 2 sahaja (jangan samakan). Link Tutorial version 2 anda boleh dapatkan di link category Verison 2 ini.
  2. Memandangkan template ini agak kelam kabut disiapkan atas beberapa kekangan : munking dalam masa terdekat ianya akan update new version lagi untuk memperbaiki beberapa function lagi yang tidak sempat dibuat. Antaranya resize header image automatik dan ada beberapa lagi.
  3. Terima kasih ; keep it update tutorial version 2.

{ 14 comments.. read them below or add one }

Iza Iza July 08, 2012
Assalam..
Popular post tu, apa fungsi nombor kat tepi tu?
Ingatkan pageview atau jumlah komen.
Shah Blogger Profile Test Shah Blogger Profile Test July 08, 2012
wslm. Saja buat camtu bg cun sket, sebab dari Add Page Element > Popular post ; widget ni mmg takde count detect pageview or jumlah komen. But jika nak buat boleh, maybe kat Version 2.1 nasnti saya leh masukkan sekali.
Unknown Unknown August 08, 2012
cam mana nak buat cam tu bro...
bloggers info bloggers info August 10, 2012
mantap nih templat, i like it, d tunggu tmplate 2.1 nya
iskandarX iskandarX August 10, 2012
shah memang button share tu include sekali ker?
Shah Blogger Profile Test Shah Blogger Profile Test August 13, 2012
Ye bro.. nak buang ke? mohon ke support forum :)
Karim Karim August 22, 2012
thanks guys,, i tried it in my blog. I want to add related post with thumbnail in your thesis design but. Could you please guide me to do that?
Unknown Unknown September 12, 2012
nk komen panjang pun tak guna...mmg terbaek lepas pakai tfbv2 nih..then hari ni baru aku paham ape makna Google Rich Snippet tu.tu la sebab sume entri aku kat google ade 5bintang kot