Setting Heading Tag Untuk SEO

Setting Heading Tag Untuk SEO

Setting heading tag  untuk SEO blog anda bagaimana sekarang? Apakah plug in anda memberikan setting seperti apa yang di harapkan untuk lebih optimize pada search engine?

Apa pun heading tag boleh aku katakan ramai yang tidak memahami apa itu heading tag dan fungsinya bagaimana secara teknikal. Jauh sekali untuk setting heading tag pada themes masing-masing. So di sini aku huraikan secara terperinci maksud dan bagaimana saya manfaatkan heading tag pada template blog saya. Ianya huraian secara video memandangkan sukar di tulis kerana terlalu bersifat teknikal.



Sudah tengok video dan faham apakah function heading tag pada template?Anyway pada template ini function heading tag yang penting saya telah siap sedia di setting dan masa anda menggunakannya ia sudah pun dynamic H1 automatik bertukar :-

Homepage

H1 - Tajuk utama blog
H2 - Tajuk Artikel terbaru yang ada homepage

Sidebar - Secara default @ asalnya rata-rata template pada sidebar adalah H2. Saya sarankan anda jadikan object dan item di sidebar H3 hingga H6 mengikut susunan kepentingan. Nanti saya tunjuk bagaimana untuk ubah. template ini saya dah khaskan section.

Single Post (artikel)

H1 - Tajuk artikel Entri tersebut
H2 - Manual ketika menulis artikel (baca tips menulis artikel ini).

Sidebar - Secara default @ asalnya rata-rata template pada sidebar adalah H2. Saya sarankan anda jadikan object dan item di sidebar H3 hingga H6 mengikut susunan kepentingan. Nanti saya tunjuk bagaimana untuk ubah. template ini saya dah khaskan section.

Comment -  Comment menggunakan H4.

Simple Action

1. Sekiranya sudah ada widget dan apa-apa kandungan pada sidebar. Ubah lah heading mengikut kepentingan, sebaiknya yang gunakan H3-H6.

 2. Tiap kali menulis boleh menerapkan unsur H2, pada template ini sangat di sarankan menggunakan H2 dan tampilan H2 di sini sangat sesuai di jadikan heading pada point-point di artikel (memang saya reka khas). Sila baca di link tips menulis artikel ini.

Cara ubah heading Sidebar

Sekiranya sidebar sudah ada object atau widget, mari udbah heading. Caranya dari Edit Template HTML > Expand Widget Templates > Tekan Ctrl + huruf F pada keyboard > Cari perkataan Sidebar Area. Di bawah sidebar area itu adalah semua apa yang ada pada sidebar. Asalnya title adalah H2, so ubah lah mengikut kepentingan widget. Contoh paparan title yang kena di ubah dari H2 pada H3, H4, H5 atau H6.

<b:section class='sidebar' id='sidebar3' preferred='yes'>
<b:widget id='HTML1' locked='false' title='Get Connected' type='HTML'>
<b:includable id='main'>
<!-- only display title if it's non-empty -->
<b:if cond='data:title != &quot;&quot;'>
    <h2 class='title'><data:title/></h2>
  </b:if>
<div class='widget-content'>
    <data:content/>
</div>
<b:include name='quickedit'/>
</b:includable>
</b:widget>

Warna biru tu adalah tajuk yang ada di sidebar. H2 tersebut adalah heading tajuk pada warna biru tersebut, di sini saya akan ubah mengikut kepetingan., Contoh selepas di ubah :-

<b:section class='sidebar' id='sidebar3' preferred='yes'>
<b:widget id='HTML1' locked='false' title='Get Connected' type='HTML'>
<b:includable id='main'>
<!-- only display title if it's non-empty -->
<b:if cond='data:title != &quot;&quot;'>
    <h6 class='title'><data:title/></h6>
  </b:if>
<div class='widget-content'>
    <data:content/>
</div>
<b:include name='quickedit'/>
</b:includable>
</b:widget>

Done!

{ 18 comments.. read them below or add one }

Aiman Aiman November 20, 2011
dah buat! :D

thanx for this thesis!!! love this so much!!
Shah Blogger Profile Test Shah Blogger Profile Test November 20, 2011
Aiman wahhh in progress la ni eik? patut la bukak blog masih private hehe. anyway try bg kemas header ko buat tu. Bnyk practice buat header :D hihi
Aiman Aiman November 20, 2011
heh2... okek :D

Aku ade simpan softcopy.. so, t senang aku edit.. suka hijau dengan papan dart tuh.. style!
Templates Labs Templates Labs November 20, 2011
shah, klu dah setting untuk single post. contohnya, untuk single post sidebar jd h3, tajuk h1, h2 untuk dalam post. klu home page, benda ni sama gak ke? sbb klu kat wp, homepage, sidebar h2 xsilap. faham tak soalan aku? hehe
Shah Blogger Profile Test Shah Blogger Profile Test November 20, 2011
A'ah mmg selalu themes deafult-nya H2. Termasuk themes ni.

Hompage :

H1 >> Tajuk Utama Blog (mmg dah setting siap2)

H2 >> Artikel terbaru punya tajuk yg ada di homepage (Dah setting siap2)

Sidebar >> asal H2, Kena ubah jadi H3 @ H4 @ h6.. Dia akan ikut sama je ke single post pun.

Single Post :

H1 >> Tajuk artikel

H2 >> Point2 yg kita boleh tulis dalam kurungan H2 (tulisan colour hijau ada border kat bawah dalam entri).

Sidebar >> dia ikut sekali apa yang kita ubah pada sidebar td..

= So just ubah heading object2 kat sidebar je .. dan menulis guna point2 H2 pd single post :D
New Computer Tablet New Computer Tablet February 11, 2012
kalau tuk seo, tah h2 buat sidebar tu da pengaruhnya tak??
Dwijayasblog Dwijayasblog February 25, 2012
Menarik sekali, saya mau coba, ya.
mantap jaya mantap jaya April 18, 2012
wah, ini bisa bikin top an di serp om..mantap...
Iza Iza April 24, 2012
Assalam..
Masih pening lagi bab ni...
Maksudnya perlu tak masukkan h2 dalam tajuk post?

yang ada hanya h6 je kan..hehe..
Akulah.com Akulah.com April 27, 2012
heading tu penting... kalau wordpress, ada plugin berbayar yang superb untuk SEO ni.. dia akan buat heading semua dan publish.. dan akan merebak pada sosial bar dan berbagai lagi rangkaian untuk naikkan backlink
ary_lee ary_lee May 05, 2012
Sya nak tanya, saya pakai template blog simple from blogger.
Adakah H1 tag dah ssedia ada ntuk template saya?
Sbb saya saya cek blog saya guna seo doctor tapi dia state your blog has no H1 tag?
So, macam mana nak cek n ubah tag ya?
weycai weycai July 11, 2012
bang, saya suka baca ini blog, banyak ilmu.
teruskan usaha abang. saya suka.
BLOGER MLARATTT BLOGER MLARATTT July 21, 2012
terimakasih ,artikelnya bagus ,salam kenal dari bloger indonesia
Rose Iris Rose Iris January 09, 2013
Terima kasih. Banyak ilmu baru yang dikongsikan.
KamilSalleh KamilSalleh January 24, 2013
Nak tanya sikit, adakah semua widget perlu di tukar h2 ke h3 dan sampai habis.